W jaki sposób system sprzedażowy b2b może usprawnić zarządzanie danymi i ich analizę? > Blog Intellect
Wciśnij enter, aby wyszukać
Blog Intellect / Biznes  / W jaki sposób system sprzedażowy b2b może usprawnić zarządzanie danymi i ich analizę?
Platforma b2b a analizy

W jaki sposób system sprzedażowy b2b może usprawnić zarządzanie danymi i ich analizę?

Systemy sprzedażowe b2b umożliwiają nie tylko dotarcie do nowych klientów i usprawnienie procesu sprzedaży, ale także – zbieranie danych i generowanie raportów, przydatnych przy dokonywaniu analiz i podejmowaniu decyzji biznesowych.

Platforma b2b a analizy

Dedykowany system sprzedażowy b2b rozwiązuje wiele problemów: przede wszystkim pomaga usprawnić proces składania i realizacji zamówień, zwiększyć sprzedaż oraz zoptymalizować firmowy budżet. Systemy sprzedażowe mogą jednak być przydatne także dzięki temu, że gromadzone są w nich pewne dane – co może być pomocne przy zarządzaniu bazą klientów, tworzeniu raportów i statystyk, śledzenie lejka sprzedażowego, a przez to prognozowaniu i doskonaleniu procesów.

Systemy dedykowane tworzymy zawsze od podstaw, z myślą o potrzebach i oczekiwaniach partnera. Dostępne opcje w zakresie zbierania danych oraz generowania raportów i statystyk różnią się więc w zależności od systemu. Można jednak wymienić kilka podstawowych opcji, które są przydatne w większości firm, oferujących sprzedaż/usługi b2b.

Zbieranie danych klientów niezbędnych do realizacji zamówień

Klient, rejestrując się w systemie, podaje niezbędne dane. Dzięki temu sprzedawca ma w jednym miejscu wgląd do danych, które są potrzebne do realizacji zamówień, rozpatrzenia reklamacji, wystawiania faktur. Ułatwia to tworzenie i zarządzanie bazą klientów oraz, w razie potrzeby, sprawny kontakt z nimi – bowiem w systemie znajdują się wszystkie dane kontaktowe.

Zbieranie danych o rodzaju i liczbie zakupionych towarów

System gromadzi dane na temat produktów, które są zamawiane przez klientów – zarówno ich rodzaju, jak i ilości. Na platformie istnieje możliwość wgrywania informacji o dostępności produktów (liczba pozostałych może być widoczna dla klientów lub ukryta). Dzięki temu w zależności od zamówień, pracownicy mają łatwy wgląd w to, ile produktów z danej kategorii pozostało. Dane tego typu ułatwiają więc np. monitorowanie stanów magazynowych (wiadomo, ile produktów się sprzedało, jeszcze zanim „wyjdą” z magazynów) oraz na przykład monitorowanie, które towary cieszą się największą popularnością czy wychwytywanie tendencji sezonowych. Takie dane mogą też być przydatne przy remarketingu.

Zbieranie statystyk na temat aktywności na stronie

Posiadając platformę sprzedażową, sprzedawca może także przy użyciu odpowiednich narzędzi monitorować aktywność użytkowników m.in. pod kątem wyszukiwanych produktów czy wybieranych kryteriów. Na przykład – sprawdzać, na strony jakich produktów użytkownicy wchodzą najczęściej czy w którym momencie rezygnują z ewentualnego zakupu (co może pomóc usprawnić działanie lejka sprzedażowego) albo z jakich haseł na platformę trafiają użytkownicy z Google. Może to być pomocne przy ustalaniu polityki cenowej (na przykład, jeśli wielu użytkownikom ogląda dany towar, ale z niego rezygnuje, może to być wskazówka, że konkurencja oferuje atrakcyjniejsze ceny), rozbudowywaniu oferty czy wprowadzaniu pewnych zmian w planach sprzedażowych.

Generowanie raportów

System, na podstawie zebranych danych, może automatycznie generować raporty, dotyczące sprzedaży. Dzięki temu szybko – i bez poświęcania czasu oraz wysiłku przez pracowników – można uzyskać dostęp do odpowiednio przedstawionych danych. Umożliwia to proste śledzenie trendów w sprzedaży, porównywanie kwartałów, trendów. Analiza sprzedaży staje się więc znacznie prostsza – a przez to łatwiejsze jest tworzenie planów i prognoz na kolejne miesiące.

 

Przechowywanie wszystkich danych w miejscu oraz możliwość automatycznego tworzenia raportów pozwalają lepiej oszacować dotychczasowe wyniki oraz prognozować i modyfikować przyszłe działania.

Magdalena Kubasiewicz

Product Manager


Brak komentarzy

Napisz komentarz